3/4 - (LASEK) + epitelavlossning

Igår vaknade jag med  ett ONT höger öga, jag såg dåligt och var ljuskänslig. Oj vad detta inte är första gången. Visste hur ögat skulle se ut, men kollade ändå i spelgen. Så här trevligt såg det ut:


Ursäkta för den otrevliga bilden. Men det är så här jag ser ut just nu. (Rinner tårar hela tiden, svullet, rött, och ont). 

Opererade mina ögon med laser (LASEK) för snart 1,5 år sedan. För att slippa linser, för att det skulle underlätta min vardag, för att jag skulle slippa ta med mig ett kilo linser på resor osv. Men dessa så kallade epitel avlossningar har kommit regelbundet med ganska exakt två månaders "uppehåll". Men nu på bara en månad har jag haft TRE (!) stycken - fick det på morgonen när jag skulle till Kruger parken, en dag efter jag kom hem från Sydafika och så nu. Det som retar mig allra mest är att jag oturligt nog fick det på surfcampet också då jag fick ligga i smärtkoma i ett mörkt rum i 4 dagar istället för att surfa. Jag hade då inget "beredskap" med mig, som består av antibiotikadroppar, bedövningsdroppar, bandagelinser (och Citodon). Men detta är saker som jag nu aldrig lämnar hemmet utan. (Eftersom jag aldrig kan veta när ögat går sönder av sig själv). 

Förenklat är det som händer att epitelet på ögat (= det yttersta hudskiktet) lossnar. Igår morse kunde jag till och med se en lös hudflik på pupillen! Satte i en bandagelins som håller hudfliken på plats, kändes mycket bättre efter det. Men idag är det fan inget vidare...

Operationen betalade jag med min badvakts-sommarjobbs-lön som jag skramlat ihop under 2,5 månaders tristess - helvete vad mycket kul jag hade kunnat haft för dom pengarna säger jag bara.

Om ni nu anser att jag är en bitterfitta, så kan jag bara helt och hållet hålla med!!! För jag är så sjukt trött på detta nu.



Glor. Typ.


Hittade förresten detta youtubeklipp från en LASEK operation, så här går det till: 


Kommentarer
Postat av: Marie (gotland)

Hu tycker synd om dig, inte alls kul. Finns det inget man kan göra åt det så det blir bättre? Kan inte så mycket om sånt, men det borde ju ha hänt någon mer än dig. Väldigt tråkigt iaf.

Har du ännu gotland i sikte i sommar?? Jag är iaf ledig v.29, 30, 31 eventuellt 28 med.

v 29 är ju väldigt mycke folk här, jag brukar inte sätta min fot i visby då ;) Men de beror sig på vad du vill göra förstås :)

puss o kram!

2010-04-06 @ 19:01:23
URL: http://larssonmarie.blogg.se/
Postat av: Una

det man kan göra är att göra om operationen. då ska det tydligen bli bättre, (men är inte svin sugen på att göra om operationen än i alla fall). det är tydligen väldigt ovanligt det här, så jag har bara haft otur. SJÄLVKLART har jag Gotland i mina sommar-tankar! har inte heller släppt tanken på att cykla dit :) klart det hade varit kul att festa men helst vill jag bara umgås med mina favvo-gottar och insupa den gotländska landsbygden! När - ligger det vid havet förresten?!

PUSS

2010-04-08 @ 22:11:12
Postat av: Marie (gotland)

okej trist men förstår att det inte är så lockande att göra om det.

haha du är välkommen med cykeln!

Party är det hela sommaren men det är bara att v29 invaderas av sjukt mycket folk, mest puckon med! så för din egen skull så är den veckan inte att rekomendera!

Jepp mina föräldrars gård ligger ca 2 km från havet ;) Emma bor ca tre km ifrån mig, så med cykeln tar man sig överallt! puss

2010-04-09 @ 10:03:53
Postat av: AJAJ lasek

Aj aj aj, det ser inte riktigt härligt ut. Hoppas allting gått bra med lasekoperationen.

2010-05-12 @ 13:20:57
URL: http://www.synen.se
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Nej, vilken otur du hade med operationen.. Hur blir det om du inte vill göra om operationen? Får du leva med de där besvären resten av ditt liv då eller kommer det att läka?

2012-02-26 @ 23:43:12
URL: http://dolphin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0