1/3 – bungy jump från Bloukrans bridge

Spenderade natten på ett backpackerställe som luktade unken källare, men låg precis bredvid Bloukrans bridge. På natten drömde jag om bungyn - att jag slog huvudet i marken. Hela morgonen dunkade mitt hjärta onormalt fort. Morgonpigg som jag är va jag naturligtvis den första på plats. Och först i tur va jag. Fick kuddar och spännband runt vristerna, fick assistans till hoppstället (jag kände mig som en snäll pirat som blev tvingad av dumma pirater att gå på plankan). För att göra mig mentalt redo var jag tvungen att försäkra mig om att gummibandet som var min livlina (som förövrigt var gjord av miljontals sånna gummiband som finns i trasiga kalsonger och trosor) verkligen var attached. Killarna räknar ner: 5, 4, 3, 2, 1, BUNGY! Då fanns det inte så mycket att göra än att snällt följa order och hoppa hejdlöst mot 216 meter till marken.

 

 

 

Situationen är helt surrealistisk, det kan ju liksom inte finnas något onaturligare än att hoppa sådär. Men det är väl lite det som gör hela grejen, att man gör precis tvärtemot vad ens överlevnadsinstinkter säger. Sen är det ju alltid också jävligt najs att få en adrenalinöverdos!

 

Vet inte vad som rusade igenom mitt huvud under det fria fallet, antagligen något i stil med: ”Una du är DUM i huvudet!”. När första studsen kom blev jag överlycklig! När andra studsen kom gallskrek jag, tror inte jag va beredd på att va tyngdlös och på ett nytt fritt fall, samt att det kanske slog mig vad jag nyss gjort. Men efter det när jag hängde uppochner och dinglade kunde jag inte sluta skratta! Obeskrivligt skön känsla.

 

Hängde och dinglade så ett tag sen hissades en kille ner som skulle hjälpa mig upp. Det va sjukt obehagligt eftersom han knipsade av mig min lina (självklart va jag fastknippsad någon annanstans) men tvi, det va läskigt, så jag höll krampartat i en rem som jag hittade på killen.



 

Väl uppe på plattformen va jag helt speedad och kunde inte fatta att jag nyss hoppat! Detta är något jag är väldigt glad över att jag gjort, men jag tror inte att jag kommer göra om det. Det va det bästa men samtidigt det värsta jag någonsin gjort! Dessutom känns det lite onödigt att hoppa mediokra bungys nu när man har hoppat VÄRLDENS HÖGSTA – jodåsåatte....

 

 

 

(En film från bungyn kommer laddas upp med ett svenskt bredband, vilket blir om drygt en vecka).


Kommentarer
Postat av: Niclas

Tjena Una!



Fan vad grymt! Jag skulle också vilja hoppa Bungy.



Kan just tänka mig vad man kunde höra ekandes där i området när du hoppade: "Fooootaaaaaaa maaaiiiijjjjjj..." ;D



Undrar om det finns något bra bungyställe i indonesien? David kanske kan fästa en gummisnodd i masten på Jaya om inte annat :p

2010-03-10 @ 01:21:00
Postat av: Una

Hej Nicklas!



Det är bara att hoppa!



Hahaha, ja precis jag gör allt för konsten :)



Usch ja jag hörde att du ska ut med Jaya en tredje gång! Fy tusan vad jag blir avundsjuk!



Ha det bra!



2010-03-10 @ 06:01:57
Postat av: Britten

Jodåsåatte... 216 meter! Gud så häftigt!



Muttilainen

2010-03-13 @ 18:56:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0