7/3-8/3 – Kruger parken

Tidig morgon (05.00) även denna dag (7/3). En chaufför från safarin hämtade upp mig och en till från backpackerstället i Joburg. Jag hade fått uppfattningen av att Kruger parken låg typ runt hörnet. Men sen är ju min uppfattning om tid och även mitt ögonmått inte att lita på. Så efter 8 timmar (!) kom vi fram till Kruger parken. Jag hade bokat en budget-safari, men blev uppgraderad till en lyx-safari på grund av för få bokningar. Inte helt fel! Choklad på kudden, mineralvatten och bästa av allt: rena handdukar, hoppade av glädje när jag såg de fint vikta vita handdukarna som doftade som en äng! Det är något man verkligen lär sig att uppskatta när man lever i en ryggsäck – rena kläder och väldoftande handdukar!

 

På eftermiddagen (7/3) åkte vi på en eftermiddags- och kvällssafari i en öppen safaribil i en privat park alldeles intill Krugerparken. Djuren i parken måste varit ganska vana vid safaribilarna för vi kom riktigt, riktigt nära. Men vi körde även ”offroad” för att komma närmre – något man inte får göra i Kruger parken. Såg 4 av big five. Samt giraffer (som nog är min favorit), geparder, zebror, flodhästar och massor av olika slags antiloper. Mycket coolt får jag lov att säga!

 

Lejon är sjukt snygga, och de vet om det!



...även när de skiter.


unga elefanter, lekte GANSKA nära bilen.

Två unga elefanter lekte ganska nära bilen!

 

Tre gepard syskon. (Cheetah).

 

Den 8/3 knackade det hårt på dörren klockan 04.30, safarin började klockan 5 och slutade klockan 17 (= 12 timmar). Jag antar att jag blev lite bortskämd med att komma så nära djuren från gårdagens safari. Att se två noshörningar under ett träd 100 meter bort, är inte det samma som att ha dom 3 meter från bilen. Men själva naturupplevelsen var helt otrolig! Det var så häftigt att se alla djuren i harmoni med varandra i deras verkliga esse. Jag saknade bara Sir David Attenborough fantastiska berättarröst i bakgrunden – då hade upplevelsen varit komplett. Men istället hade jag tre hetsiga tyskar (tyska är för övrigt det mest ocharmiga språket på vår jord). Om tyskar vallfärdar till Sverige för att se på älgar och köpa älgskit kan ni ju kanske föreställa er hur de hetsade när de till exempel såg en giraff. Hade flera gånger lust att skrika: TIG!!! Men jag är ju svensk så jag gör inte sånt.

 

Nu ska jag inte sitta här och vräka ur mig allt jag störde mig på (och det kommer ändå inte låta så farligt att läsa om, det är alltid värre att uppleva det live). Men tänkte trots detta ändå lyfta fram en promille av det som jag störde mig på hos dessa tyskar: tysk nr 1 = ”skojfrisk gubbe” han kom bland annat med den otroligt genomtänkta och underhållande ordvitsen: ”There is a lion and I´m not lyin´.” Samma gubbe kallade hondjur för woman och handjur för man. Gud hjälpe mig alltså - female och male heter det när man pratar om djur! Ett av gubbens favoritord va: UNcredible istället för incredible, och mycket, mycket mer… SUCK! Tysk nr 2 = ”den skojfriske gubbens fru” den här damens favoritord va: ”grosse” det sa hon 5011 gånger om en och samma elefant. Den här damen gjorde även pussljud för att ”locka till sig” djuren, vilket såklart hade helt motsatt effekt - djuren blev rädda och försvann, men damen fortsatte ändå med detta varje gång vi kom någorlunda nära ett djur. Det är för FAN inga husdjur vi har att göra med här!!! Tysk nr 3 = va en helt okej tysk som nog skämdes över sina föräldrar…



Lejon som käkade lunch. Fick kväljningar av lukten från giraffkadavret.

 

Gam.


Kommentarer
Postat av: Britten och Lasse

Helt underbara bilder, Una! Tänk vilken upplevelse!

2010-03-13 @ 19:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0