26/12 - Noosa

Kom till Noosa på julafton. Bussresan från Airlie beach och hit tog 17 timmar, med obefintlig aircon och INGEN wifi eller laddare till mobilen.

Noosa ligger ca 1 timme norr om Brisbane. Jag bor på ett superschysst hostel. Inte äckligt någonstans och 2 minuter till stranden!

Igårkväll.

Kände direkt att jag gillade Noosa. Tror nästan att detta kan vara det finaste stället jag någonsin varit på. Här trivs jag verkligen!

Gick en morgonrunda längst kusten idag, och nästan varenda människa som jag mötte sa: "Good morning" eller "Merry christmas" och jag blev så glad av det! Jag kanske borde börja göra det i Oslo? Säga "God morgen" till alla jag ser på tunnelbanan på väg till jobbet? Eller kommer dom ringa efter polisen då? "Uffa meg, det er et sinnsykt menneske på T-banen!"

Generellt vad jag sett i Australien är det framförallt kineser och tyskar här. Mest tyskar faktiskt, så pass många att jag har svårt att tro att Tyskland har kvar några människor i åldrarna 19-30 för alla är verkligen här.

En typisk australiensisk skylt. Engelska, tyska och kinesiska. Och ibland är det skyltar bara med kinatecken. Hur ska man då veta vad där står?

Bilder från morgonpromenix:

p e a c e & l o v e

23/12 - Whitsunday islands

Flygturen över Whitsunday islands va fin!

Det som gjorde mig allra gladast va att se manta rays, ÄNTLIGEN! Har aldrig sett en manta när jag dykt, men idag fick jag se flera stycken, dock ovanifrån men ändå!

Australiens mest fotade motiv. Whitehaven beach.

Övningskörde lite.

Heart reef.

Propellerplanet.

Imorn är det visst julafton!

G O D J U L !

22/12 - Una trött på Una + Airlie beach

Höjdpunkten från the Great Barrier Reef: fridyka på natten med hajar. Nu va det ju mörkt så det var lite svårt att avgöra vilka sorters hajar det va men jag tror det va whitetips och en och annan grey reef shark. Man ser direkt om det är en haj eller bara en stor "vanlig" fisk. Dom slingrar sig liksom fram lite som en orm. Så himla graciösa och sjukt fina!

Sover förresten helt sjukt bra på båtar, man blir ju vaggad till sömns. Båt = vuxenvagga.

Stingersuit = skyddar mot brännmaneter. Känner sig som en blandning mellan en vildvittra och ett fitthår.

Soluppgång.

Än så länge har det varit ett antal gånger under denna resa jag blivit otroligt trött på mig själv... Tex när jag står och velar huuuur länge som helst om vilken ny bräda jag ska köpa (efter att min första gick mitt itu), Chilli eller Al Merrick? När jag väl bestämt mig för Chillin och åkt till flygplatsen får jag ångest och vill ta taxi tillbaka till surfshoppen och ta Al Merricken istället. Detta hinner jag inte för mitt flyg ska gå. Nu blev ju Chilli brädan perfekt så jag är sjukt glad att jag inte åkte tillbaka och bytte den!

Eller när jag smörjer in mig med solskyddsfaktor 110 och bränner mig nåt så överjävligt ändå...

Alltså AJJJ!!!

Eller som när Carro och jag tog in på ett bungalowhotell på Gili och det är fullt av myggor i sovrummet! Då blir jag hysterisk och traskar till receptionen och får en enorm myggspreysburk, använder upp hela burken och rummet förvandlas till en gaskammare. Men jag tycker att det fortfarande är levande myggor kvar, så i affekt tar mig käraste ägodel surfbrädan under armen och stormar ut, jag vägrar helt enkelt bo där. Drar Carro med mig för att leta efter nytt boende. Tack och lov är Carro lugnare än korna i hagen, så det smittar av sig på mig. Iallafall hittar vi ett nytt boende och jag lämnar brädan på nya stället för att hämta allt annat bagage. Säger att vi kommer tillbaka om en stund med alla våra grejor. När vi kommer tillbaka till "myggbungalowen" finns det inga levande myggor kvar. Då ångrar jag mig och vill skona oss från en svettig flytt så vi bestämmer att vi stannar. Så jag får gå skamset tillbaka till det andra boendet och hämta min bräda...

Något som jag också kan bli otroligt trött på är min oförmåga att planera in och framför allt då boka grejer i förkant. Är nu i Airlie beach, tanken var att åka ut på en tvådagars segeltur till Whitsunday Islands, men eftersom det är högsäsong och dessutom jul är allt fullbokat flera dagar fram... Känns ju så kasst att vara så nära världens vackraste strand och sen inte åka dit, slöseri liksom. Så istället för en segeltur lyckades jag få sista platsen i ett miniflygplan så jag ska göra en flygtur över Whitsunday och se det ovanifrån istället. Så det löser ju egentligen sig alltid på ett eller annat sätt.

Min kära bror Tor och hans Erik har försökt bestiga Lions head i Kapstaden, jag tror det är fyra gånger, men solen hinner alltid gå ner före dom kommit till toppen. Men dom ser det som ytterligare en anledning att återkomma och försöka igen. Segla till Whitsunday får jag helt enkelt bara göra en annan gång.

Igår tog jag nattbussen från Cairns till Airlie beach, det tog drygt 11 timmar och jag är fortfarande i norra Australien. Imornkväll ska jag åka från Airlie till Noosa och det kommer ta 17 timmar då har jag kommit till typ mellersta östkusten. Australien = stort land!

Airlie beach.

Längtar efter att leka i Australiens vågor! Något jag också längtar efter sjukt mycket är att kramas med Josefin och Annie! Kom nu! Jag vill surfadrickavinsnackaskit! <3

p e a c e .

17/12 - Indo + lite Cairns

Jag har som vanligt haft det sjukt bra på Surfcamp Lombok.

Hade Simon Centofanti som coach! Han har verkligen ett hjärta av guld, karma som moder Teresa, det lockigaste håret, en supersnygg surfstil och grymt bra energi. Tack vare bra coaching så går utvecklingen med surfet framåt i raketfart känns det som, så det är himla kul!

Hade sjukt otur med min nya bräda... På mitt tredje surf med splitternya brädan så gick den helt av på mitten när jag duckdivea (= när man dyker under en våg med brädan under sig). Gallskrek när jag såg att jag bara hade en halv bräda kvar! Blev helt heartbroken... Så dagen efter flög jag över till Bali för några timmar och köpte en ny. Blev en Chili Toucan. Och denna bräda passar mig faktiskt ännu bättre! Jag är sjukt nöjd med den, plus att den känns lite mer hållbar än Al Merrick brädan. Jag blir lika glad varje gång som jag duckdive:at och ser att Chili-brädan är hel! Yey!

Bara bråte. Usch!

Jag har kommit på att jag blir en dålig människa när jag reser kommunalt. Att resa kommunalt när det dessutom är sjukt hett och i samband med att det tjatas om transport, motorbike, bracelet, att man ska köpa frukt och samtidigt är det en femte person som drar i ens väska för att bära den 10 meter och sen kräva en peng för det. Ajajaj, det är en dålig kombo för Una Billgren. Till en början går det bra, man är vänlig och säger "No thank you". När 15 andra personer frågar om samma saker på 2 minuter då försvinner tyvärr solstrålshumöret. En man sa till mig att jag hade rabies, han va antagligen den sextonde personen som tjatade om transport, när jag sagt nej tack till 15 andra (solstrålshumöret infann sig ej längre). Han fick bara en blick av mig, och då ryggade han ett par steg tillbaka, tydligen tyckte han efter den blicken att jag hade rabies. (Förlåt...)

Någonstans mellan Lombok och Bali.

Carolina :)

Efter världens längsta kram med Carolina på Gili Trawangans strand åkte jag mot Cairns med en mellanlandning i Brisbane och spenderade natten på flygplatsen, (landande 00:20 och skulle checka in bagaget 6 timmar senare, så det kändes lite ovärt att ta in på hotell).

En äldre man som också hängde på en flygplatssoffa inte långt ifrån där jag hade slagit läger köpte en dubbel espresso till mig på morgonen. Han sa bara med ett snällt leende:" I thought you might need this" och sen gick han bara. Jag antar att jag måste ha sett jävligt sliten ut där på morgonkvisten. Tack snälla främling!

Jag är som sagt i Cairns nu, staden påminner lite om en Kalifornisk förort. Igår tvättade jag alla mina kläder i en tvättmaskin i 40 grader och sen gick jag och handlade färska matvaror i en stor affär, fan vad det kändes lyxigt! (I affärerna som jag varit i på Lombok kan man typ bara köpa kondomer, cigg, kakor, toapapper eller chips).

På torsdag ska jag på en tredagars dyktur på the Great Barrier Reef. Hoppas på att få se stora fiskar! Tyvärr så bryr jag mig inte så mycket om varken sjöhästar eller clownfiskar. Ska bli skönt att komma ut på havet.

Bild från typ första dagen i indo. SPF 110. #ineedafuckingspraytan

Förresten! Jag har kollat lite på svenska Idol här i Australien nu ett par veckor i efterhand, och Erik Rapp rules!!! Jag har inte köpt en cd-skiva på kanske 10 år, men när Rapp ger ut en skiva ska jag både köpa den och en cd-spelare!