12/2 - surf med delfiner i Muizenberg

I morse tog jag tåget från Kapstaden till Muizenberg. Tog drygt en timme. Det fanns vissa skummisar, speciellt killen som satt mittemot mig, han hade endast en dreadlock i nacken och han satt och rullade en joint samtidigt som han sög på en napp (!) Märklig syn. Men till största delen av tågresan satt jag inklämd mellan två äkta ”big black mommas” så jag kände mig både trygg och säker. Det var lite mysigt till och med!


Tåget stannade precis vid stranden och min första tanke var: galet vackert! Samtidigt som jag tänkte att detta var ett skämt, eftersom det va sjukt crowded! Helt utan överdrift skulle jag tippa på att det va 250 personer i vattnet.


Eftersom det va nästan fyra månader sen jag surfade sist tänkte jag att en något stabilare bräda vore bra. Så jag hyrde en 7.2 funboard samt en helkroppsvåtdräkt. Frågade Gary som jag hyrde av om det var något speciellt jag borde veta innan jag sprang ut i vattnet. Han svarade att det fanns några hajar som chillade här. (Mamma: han skämtade). Jag var supertaggad!!! Idag va det ingen hajvarning. Men i början va det ändå lite läskigt att paddla och dingla på benen. Kändes lite som att kolla på skräckfilm med fötterna på golvet.


Trots ”våg-kriget” bland de andra surfarna, hittade jag ett ställe där jag kunde leka ganska så ostört.  När jag satt och väntade på en lämplig våg så hoppade fem stycken delfiner i en våg helt i linje med mig typ 30 meter åt vänster! Så jäkla coolt! De surfade liksom på vågen! Jag såg att de var glada! (Men där det finns delfiner, finns det fisk, där det finns fisk finns det hajar, men vaffan…)


Hur gick det då med surfingen? Jo, det gick svinbra! Visst kändes det lite ovant att surfa själv, att inte ha en surfcoach som kan putta in en i vågor och säga vilken våg som man ska satsa på. Men nu sitter det mesta i alla fall i ryggmärgen, så det gick faktiskt förvånansvärt bra! Jag har tidigare bara surfat på revbryt och surfet i Muizenberg är ett strandbryt. Fördelen med revbryt är att det finns ”safezones” (= där det inte finns några vågor). Här fanns ingen safezone så långt ögat kunde nå. Så här gällde det att PADDLA, och det mycket! (På de tre timmarna jag var ute satt jag ner och vilade i högst fem minuter – det va då jag såg delfinerna!) Fördelen med detta surfet är att man kan surfa sjukt långt på en våg, bokstavligen ända tills man har vatten till anklarna. Men sen har man en lååååååååååååååååång väg att paddla tillbaka.  

Jag har förbannat svårt att komma rätt i vågen för att surfa på facet. Så därför blev det mest surf på vitvattnet. Men detta va ju min surfpremiär på flera månader, och jag kommer surfa väldigt många gånger till här i Sydafrika! Men då ska jag komma ihåg att smörja in händerna, de har fått en röd färg med en skarp linje vid handleden.


Lyckan är som vanligt alltid total när jag surfar!


Tack Surfcamp Lombok!


Kommentarer
Postat av: Marie (gotland)

Hej!! Hitta din blogg på face!

Du verkar ju ha det toppen i sydafrica, kul!

Va coolt med delfinerna, de är så fina men som sagt akta dig för hajar! hehe

Lägg upp lite bilder vill se hur du har de!

Pussokram!!

2010-02-12 @ 19:03:56
URL: http://larssonmarie.blogg.se/
Postat av: Erika

Hej Una!!



Åh, vad roligt att du har en blogg! Låter helt underbart med stränder och surfing (men du, satsa inte på att gå ner de där 5 kilona för att ligga på playan - är övertygad om att du lätt var snyggast där trots finnar på hakan!!)

Här hemma är vi insnöade igen och nu är det högre drivor än någonsin. Jag och Theo har inte varit ute på 4 dagar och jag börjar bli lätt klaustrofobisk. Undrar om det är såhär det känns att bära fotboja...?

Theo har börjat gå runt med hjälp av din gamla rosa lära-gåvagn och det ser sjukt roligt ut. Vagnen rullar liiite snabbare än vad han kan gå så stilen är oslagbar :-D



Sköt om dig och hälsa Tor & Erik!!



KRAMAR!

2010-02-12 @ 21:16:08
Postat av: Britten

Hallå Unabuna!

Jag förstår att du njuter av sol,vatten och surfing. Det verkar helt underbart. Bara du är försiktig och rädd om dig och inte tar några risker, så är jag lite lugn i alla fall. Är det många som surfar där på ditt ställe? Vad kul att du träffade norrmän! Ulf, Erika och Theo är hos oss nu. Ha det gott Una och hälsa Tor och Erik så jättemycket! Britten

2010-02-13 @ 17:28:56
URL: http://://

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0