4/3 – 6/3 morgonsurf, Baz bus och ”haj-dyk”

Efter ca 3 timmars sömn gick jag upp kl 07.00 för att surfa tillsammans med en tysk. Vattnet var ganska varmt och vågorna fina! Jag hade lite beslutsångest över om jag skulle stanna en natt till i Coffee bay. Men jag ville även till Umkomaas för att dyka eftersom jag inte gjort det en enda gång på denna resa. Velade ett bra tag men jag bestämde mig i alla fall för att åka med Baz bussen till Umkomaas den dagen. (Ett beslut jag senare bittert skulle få ångra).

 

Satt i bussen i ett halvt dygn. Fick bo i ett dubbelrum till dorm-pris vilket var mycket uppskattat. Dagen efter ville jag som sagt dyka så jag ringde till ett dykställe, och dom sa att dom skulle ut om en halvtimme så jag ”hann” inte dyka den dagen. FAN!!! Men bestämde att de skulle hämta upp mig kl 04.30 dagen efter för ett hajdyk! YES!!! Solen sken den dagen så jag spenderade dagen på stranden.

 

Den 6/3 ringde klockan 04.01 och jag var obegränsat taggad på att få dyka med hajar (50 % chans att få träffa en tigerhaj och blacktips var garanterade!)

 

Blev upphämtad och skjutsad till dykstället, åkte i en snabb båt hur långt som helst. Stannade till på lämpligt ställe men ”the diver in charge” sa att det tyvärr inte såg så bra ut, eftersom vattnet var lite grumligt. En annan dykare hoppade i vattnet för att avgöra sikten, han uppskattade den till ca 6 meter – vilket suger!!! Men alla ville ändå dyka, så de slängde i två tunnor med ituhackad fisk för att locka till sig hajarna. Medan vi satt och väntade på att hajarna skulle visa söta nosen berättade ”the diver in charge” hur det hela skulle gå till. Och så sa han: gör det här, det här och det här, och gör inte det här, inte det här och absolut inte det här, om speciellt tigerhajen skulle komma alldeles för nära. Efter de riktlinjerna och befallningarna var jag ganska så nervös måste jag säga. Vi satt och väntade i 45 minuter (och två dykare hade hunnit på sjösjuka) men det kom inte en enda haj! – Inte en enda!!! Så vi fick dyka ett vanligt revdyk istället på Aliwal shoal (som för övrigt är rankade bland de 10 bästa dykställena i världen).

 

Men tyvärr var dykförhållandena långt ifrån optimala, sjukt dålig sikt och svin kallt i vattnet. Men det första vi fick se var 5 stycken sandhajar, så haj fick jag se ändå. Och så fick jag se 2 bullrays. Men i och med att sikten va så pass dålig och vattnet så jäkla kallt (18 grader) längtade jag bara tills luften tog slut, så jag ”slösade” på luften. För JAG HAR ALDRIG FRUSIT SÅ MYCKET I HELA MITT LIV! I båten efter dyket fick jag en muffins, men kunde inte pricka munnen med den på grund av mina okontrollerade skakningar. Så ”äta-muffins-projektet” la jag snart ner. Och jag trodde jag skulle hacka i sönder mina tänder.

 

Med facit i hand skulle jag alltså stannat i Coffe bay och surfat istället.

 

Flög från Durban till Johannesburg på kvällen för att dagen efter åka till Kruger parken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0