22/12 - Una trött på Una + Airlie beach



Höjdpunkten från the Great Barrier Reef: fridyka på natten med hajar. Nu va det ju mörkt så det var lite svårt att avgöra vilka sorters hajar det va men jag tror det va whitetips och en och annan grey reef shark. Man ser direkt om det är en haj eller bara en stor "vanlig" fisk. Dom slingrar sig liksom fram lite som en orm. Så himla graciösa och sjukt fina!
 
Sover förresten helt sjukt bra på båtar, man blir ju vaggad till sömns. Båt = vuxenvagga.
 
Stingersuit = skyddar mot brännmaneter. Känner sig som en blandning mellan en vildvittra och ett fitthår. 

Soluppgång.

Än så länge har det varit ett antal gånger under denna resa jag blivit otroligt trött på mig själv... Tex när jag står och velar huuuur länge som helst om vilken ny bräda jag ska köpa (efter att min första gick mitt itu), Chilli eller Al Merrick? När jag väl bestämt mig för Chillin och åkt till flygplatsen får jag ångest och vill ta taxi tillbaka till surfshoppen och ta Al Merricken istället. Detta hinner jag inte för mitt flyg ska gå. Nu blev ju Chilli brädan perfekt så jag är sjukt glad att jag inte åkte tillbaka och bytte den! 

Eller när jag smörjer in mig med solskyddsfaktor 110 och bränner mig nåt så överjävligt ändå...
 
Alltså AJJJ!!!
 
Eller som när Carro och jag tog in på ett bungalowhotell på Gili och det är fullt av myggor i sovrummet! Då blir jag hysterisk och traskar till receptionen och får en enorm myggspreysburk, använder upp hela burken och rummet förvandlas till en gaskammare. Men jag tycker att det fortfarande är levande myggor kvar, så i affekt tar mig käraste ägodel surfbrädan under armen och stormar ut, jag vägrar helt enkelt bo där. Drar Carro med mig för att leta efter nytt boende. Tack och lov är Carro lugnare än korna i hagen, så det smittar av sig på mig. Iallafall hittar vi ett nytt boende och jag lämnar brädan på nya stället för att hämta allt annat bagage. Säger att vi kommer tillbaka om en stund med alla våra grejor. När vi kommer tillbaka till "myggbungalowen" finns det inga levande myggor kvar. Då ångrar jag mig och vill skona oss från en svettig flytt så vi bestämmer att vi stannar. Så jag får gå skamset tillbaka till det andra boendet och hämta min bräda...

Något som jag också kan bli otroligt trött på är min oförmåga att planera in och framför allt då boka grejer i förkant. Är nu i Airlie beach, tanken var att åka ut på en tvådagars segeltur till Whitsunday Islands, men eftersom det är högsäsong och dessutom jul är allt fullbokat flera dagar fram... Känns ju så kasst att vara så nära världens vackraste strand och sen inte åka dit, slöseri liksom. Så istället för en segeltur lyckades jag få sista platsen i ett miniflygplan så jag ska göra en flygtur över Whitsunday och se det ovanifrån istället. Så det löser ju egentligen sig alltid på ett eller annat sätt. 

Min kära bror Tor och hans Erik har försökt bestiga Lions head i Kapstaden, jag tror det är fyra gånger, men solen hinner alltid gå ner före dom kommit till toppen. Men dom ser det som ytterligare en anledning att återkomma och försöka igen. Segla till Whitsunday får jag helt enkelt bara göra en annan gång.

Igår tog jag nattbussen från Cairns till Airlie beach, det tog drygt 11 timmar och jag är fortfarande i norra Australien. Imornkväll ska jag åka från Airlie till Noosa och det kommer ta 17 timmar då har jag kommit till typ mellersta östkusten. Australien = stort land!
 
Airlie beach.

Längtar efter att leka i Australiens vågor! Något jag också längtar efter sjukt mycket är att kramas med Josefin och Annie! Kom nu! Jag vill surfadrickavinsnackaskit! <3

p e a c e .
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0