23/5 - frosseri


Man kan inte tro att jag är en tvättäkta frossare vid första anblicken av min förhållandesvis spinkiga lekamen. Men om sanningen ska fram så äter jag som en häst!

Jag har aldrig förstått mig på dom som kan "spara" på till exempel en chokladkaka eller bara äta en halv chipspåse. Om jag får en chokladkaka (köper extremt sällan någon själv) äter jag upp den med en gång. Jag tror att detta beteende bottnar i att jag är lillasyster till två bröder. Om t ex popcorn eller godis fanns i huset när jag va liten så va "kriget igång". Det var helt enkelt för mig att äta upp så mycket som möjligt så snabbt som möjligt för att få ta del av det goda. 

Min kära mor har sagt: "Vänta du tills du blir över 20 så ska du också se att du går upp i vikt, så som du äter". Yeah right tänkte jag då. Men det senaste året har faktiskt rumpan ökat lite i volym - inte mig emot.

Här i Norge där provianten är knapp blir det frosseri på det som plånboken tillåter. Här frossar jag i fil+fruktsallad+müsli och hemmagjort knäckebröd med olivolja på. Trots att jag en minut tidigare ätit en tallrik med min filblandning, står jag där och hackar nya frukter för en tallrik till, och sen en till, och en till...    

För att ge en lite konkret bild av t ex mitt knäckebrödsfrosseri så har jag på en månad förbrukat upp 5 dl olivolja (jag steker inte i det), det är alltså mer än 1 dl i veckan som har gått åt som pålägg åt mina hemmagjorda knäckebröd. Det är förbannat gott alltså! Och igår så åt jag 8 (!) tallrikar med fil+frukt+müsli. Finns avväjningskiniker för müsli-missbrukare?!? 

Jag fantiserar om bröd från Olof Viktors med enbart Bregott på! Blir högklassigt fross på det när jag kommer hem! Mmmmm!


Från i sommras - pasta a la Una.


Idag är jag förresten glad, ska ut i solen, lägga mig på bänken och läsa i min bok. Ska verkligen försöka njuta av att vara ledig.

 


Kommentarer
Postat av: Tor BIllgren

Visst, bara skyll på oss... :-)

2010-05-24 @ 13:58:41
URL: http://sydafrika-anteckningar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0