26/2 - fixardag

Dryg dag idag. Har bara fixat en massa för trippen österut. Blev inte alls som jag tänkt från början, men detta tror jag till och med blir bättre! (Tack för hjälpen Tor och Erik, utan era hjärnor hade det aldrig gått!) Åker iallafall tidigt imorn med killarna till Oudtshoorn, sen åker jag buss vidare österut. Slutdestinationen är i alla fall Kruger parken där jag ska på safari i 3 nätter och 4 dagar. På vägen dit kommer jag hoppa bungy jump från Bloukrans bridge och så hoppas jag att jag kan dyka och surfa så mycket som möjligt!

Antar att tillgången till internet kommer va ganska dålig.

Stay tuned!

Erik, jag och Tor

Spång

Tor och mini-kelp

Detta är alltså en liten kelp... Denna tång är ett ganska bra bevis på att Atlanten är ett STORT hav. Jämför liksom med blåstången i Östersjön. Skillnad.

Typ vid Muizenberg

Stannade bilen vid stranden och kände på havsluften.

25/2 - Stellenbosch

Imorse åkte bror och jag med Erik till Stellenbosch. Denna dagen kan sammanfattas bra med ett ord: mat. Jag är fortfarande mätt och mycket belåten! Lugn och trevlig dag.

På vägen hem tog vi en avstickare, körde om Muizenberg (bilder ovan), och på vägen körde vi förbi Khayelitsha, som är Sydafrikas största kåkstad, skjulen fortsatte i all oändlighet, men de hade i alla fall nära till havet.

(Det är tyvärr kass dykväder imorn, så jag antar att det blir surf för min del istället, vilket jag i och för sig inte har något emot).

PEACE

Taffelberget

Från lägenheten, taffelberget i bakgrunden.

24/2 – haj i vattnet och cubansk middag

Började dagen med att simma typ 1000 meter på det turkiska badhuset tillsammans med Tor, va riktigt skönt!

Ringde till Muizenberg och frågade hur vågorna var och de sa att jag skulle komma, för vågorna va bra! Vågorna va helt okej. Men tyvärr va vattnet lite algigt och kelp fanns också i vattnet idag (= slags tång som är typ 5 gånger så tjock som en dammsugsslang och kan tydligen bli upptill 80 meter långa). Hyrde Surfbetty! Vattnet va varmt idag med så det blev surf i bikini. Idag va nog den bästa surfdagen för mig, vågorna va ganska stora (dock inte i närheten av indo-storlek) och jag skötte mig ganska bra på brädan tyckte jag. Efter en timmes surf, gick jag upp för att värma mig lite. Värmde mig i typ 30 minuter. Sen smörjde jag noggrant in mig, sprang ner till vattnet och hade precis hunnit ta på mig leashen, så går haj-sirenen igång. En surfare samt en ”haj-spanare” hade sett en haj. Så den svarta flaggan byttes ut till en vit flagga med en svart haj på.

För cirka en månad sedan blev en kille som simmade ”upptäten” av en haj bara några kilometer från Muizenberg. Jag tycker absolut man ska ha stor respekt för hajar men det är viktigt att komma ihåg att det inte är några monster! Alla gör vi misstag ibland (så även hajar). Och vem vet, kanske hade surfaren som såg ”hajen” misstagit en bit kelp för en hajfena, det är lätt hänt. Men det blev iallafall inget mer surf för mig.

Åt middag på ett cubanskt ställe tillsammans med en vän (Zac) till Tor och Erik samt hans tjejkompis (Shelby). Väldigt trevligt! Zac och Shelby hade träffat Mini Mee i söndags! Mini Mee är med andra ord i stan! Hade varit kul att få träffa på honom.

Imorn blir det Stellenbosch.

23/2 – vågjakt i vänstertrafik och kulturkrock

Inga vågor idag heller… Så Tor och jag åkte på vågjakt. Eftersom min 12 år äldre bror inte har ett körkort än, så fick lillasyster köra – i vänstertrafik. Till en början va jag lite skakis och pulsen va högre än normalt. Men tack vare att Tor agerade som min extra hjärna, peppare samt kartläsare så gick det alldeles utmärkt. Och mina medtrafikanter va ganska så snälla. Men jag har ännu inte fattat hur tvåfiliga rondeller fungerar i Sverige, vilket gjorde att jag hade väldigt svårt att förstå trefiliga rondeller här – speciellt i vänstertrafik. Åkte i alla fall till två surf-spots, den ena i Blouberg, fanns inga vågor där, och verkade halvnajs. Sen åkte vi vidare till Big bay, fanns inga vågor där heller, men där fanns god potential. Så det kan hända att jag åker dit någon gång och testar hur det är att surfa där. Vill ju testa något annat än Muizenberg liksom.

Fickparkerar.

Har letat efter olika dykmöjligheter, hade tänkt göra det imorn (eftersom det är spått att vågorna ska va usla imorn med). Ringde till ett ställe som verkade bra, men väderförhållandena ser dåliga ut för dykning denna veckan. Men dykvädret verkar bli bättre på fredag, så jag hoppas det blir dyk då!!!

Gick och handlade, och i affären träffar jag en kille (colombian) som är vän till normännen som jag träffade på stranden för typ en vecka sedan. Han går mot mig, och först tror jag att han ska gå förbi mig utan att säga hej, men så lutar han sig mot mig och ger mig en puss på kinden, snacka om att jag blev förvånad! Nanosekunden innan jag hade tänkt putta bort honom kom jag på att det är ju så man hälsar på varandra i typ alla länder utanför Skandinavien, trots att man inte har någon som helst aning om vad personen i fråga heter…

22/2 - promenix till Clifton och jeansshorts

Ringde och hörde hur vågorna va imorse, de va tydligen inge bra. Vilket va riktigt synd för jag va sjukt sugen på att surfa idag. Bestämde mig för att GÅ till Clifton. Köpte med mig nästan ett kilo fruktsallad på vägen, det gick bra att hitta dit, bara följa Kloof nek road (inga svängar eller annat förvirrande) och sen hade jag havet som landmärke, tog drygt en och en halv timme, och till största delen bestod vägen dit av en uppförsbacke i ca 45 graders vinkel. (Som vanligt på Clifton hade antagligen alla Kapstadens modellagenturer sänt ner sina modeller ner till stranden).

Hade mycket svårare att hitta hem, men hem kom jag till slut. Där middagen väntade, sjukt grymt för jag va vansinnigt hungrig.

(Har förresten druckit typ 5 liter vatten idag utan att pinka en enda gång, konstigt, men har i och för sig svettats som en galning också).

Nu ska jag ha lite syjunta här, ska sy på Tors kavaj, hans skjorta samt på mina älskade jeansshorts. De har spruckit lite och blivit lite väl för trasiga. Dessa shortsen gjorde jag förra sommaren då jag hittade ett par Levis jeans som jag köpte när jag gick i sjuan. Klippte av de alldeles för korta benen och lekte lite med en skalpell och gnuggade dom på asfalt. Resultatet blev sjukt bra. Men nu sitter de tajt, väldigt tajt, varning-för-spricka-tight. Jag måste kanske erkänna och inse att rumpetussen vuxit lite sen jag va 13 år (vilket är 8 år sedan) men självklart har den vuxit i enbart muskler, eller inte… (En sak som dock är bra är att jag sydde in alla mina jeans i låren under högstadiet, så det blir bara att börja sprätta!)

I helgen blir det förresten förmodligen en roadtrip österut, sen ska jag fortsätta så långt österut jag hinner och känner för. Kommer bli najs.

20/2 Neighbourgoodsmarket och surf i Muizenberg

Sov lite längre idag (kom ju hem ganska sent). Åkte till Neighbourgoods market och käkade frukost, det kan typ jämföras med en Malmöfestival i miniatyr med bara god mat i Börje Olssons skafferi stil. Käkade en svin god musli med yoghurt och färska jordgubbar, en granatäpplesmoothie, fem bitar sushi, en pannkaka lika stor som en som en familjepizza med nuetella och banan fyllning och drack även kokosnötsvatten från en kokosnöt. Det kallar jag rejäl frukost!

Sen åkte vi mot Muizenberg, till en början va det pyttesmå vågor, men efter några timmar blev det ganska så okej vågor. Hyrde en 6.8 idag (Surfbetty hette den) den fin och va rolig att surfa med. Tor och Erik hyrde en longboard som va typ 9.2 (sjukt lång). Men efter ett tag lämnade de tillbaka den, och lånade min Betty istället när jag värmde mig på stranden, gick faktiskt lite bättre för dem med den. De va ganska så duktiga, hoppas vi gör om det igen!

Idag kunde man surfa utan våtdräkt (à la indostyle). Det va typ 22-23 grader i vattnet vilket blev lite kallt efter ett tag, men det va så himla skönt att slippa våtdräkten. Galet varmt har det varit idag, 38 grader - i skuggan!

Nu lagas det pyttipanna.

(Ingen dålig ådra på högerarmen va?)

Gårdagens vinprovning

Vinprovningar har en tendens att urarta, så även denna vinprovning. Det var mycket trevligt, provade säkert 10 sorters vin, och smakade även på druvorna som de olika vinerna va gjorda av. Det fanns en stor och fin vas på mitten av bordet som jag satt vid. Tänkte spotta i den först, men Tor stoppade mig. Jag drack några sippar på de olika vinerna sen fick Tor ta mina slattar. Men han väger ju minst dubbelt så mycket som mig så han borde tåla minst dubbelt så mycket alkohol som mig med. Det serverades druvjuicer också, typ vin utan alkohol, det va svingott! Smakade precis som muttis hyllebärssaft. Men efter några timmars vinprovning fick jag gå och lägga mig i en säng och sova en liten stund. Sen va jag fit for fight igen! Åkte taxi till en gaybar, bra musik, glada människor och ingen som tafsade – perfekt! De spelade förresten ett ”Sverige hattrick”; Dr. Alban (It´s my life), Europe (The final countdown) och Agnes (Release me) efter varandra. Det är i sig inga bra låtar, men de va remixade och det är ju trots allt bassen som räknas, (+ att de är svenskar) hehe.

Jordaan street 56

Liten promenix i väntan på taxin som skulle ta oss till vinprovningen.

19/2 - för små vågor och shopping

Försökte mig på att hitta till tågstationen imorse igen, Tor ritade en karta och efter många svordomar så hittade jag den till slut. Åkte till Muizenberg igen. Det va röd flagga (hajvarning) och vågorna va alldeles för små och svaga. Så jag låg en stund på stranden istället och fick en öken i mitt högra öra, det blir nämligen lite sandstormar på Muizenbergs strand då och då. Åkte till Kapstaden efter en stund och väl där, gick jag förbi en affär som jag spanat in ett par dagar, men aldrig gått in i, idag va det ”Summer Sale” – YES! Köpte två typ strandklänningar och en söt tröja. Mycket nöjd.

Ikväll ska vi till en god vän till Tor och Erik, som bor vid Sea point. Hon ska ha vinprovning. Hur tusan ska det gå? Jag som tål så sjukt lite alkohol… För någon dag sedan drack jag ett halvt glas bubbel och ett litet glas rödvin, jag fick gå och lägga mig och ”sova av mig ruset”. Får väl spotta ut lite i någon hink, annars är det högst troligt att det kommer att sluta med att jag dansar på borden! (Vilket i och för sig är ganska trevligt).

Jag fick ett nummer som jag ska ringa och kolla hur vågorna i Muizenberg är imorgon, Tor och Erik vill nämligen prova surfa imorn. Och jag ska lära dom, hoppas att vågorna är bra och att mina elever är lydiga.

Nu ska jag duscha, luktar svett i armhålan, det har varit stört varmt idag, ska tydligen vara värmebölja här hela helgen.

18/2 - dålig start, bra avslut

Dagen började dåligt redan innan jag vaknat, drömde en dröm som gjorde mig på dåligt humör. Efter frukosten bestämde mig för att åka och surfa i Muizenberg, packade min ryggsäck och begav mig av mot tågstationen. Hittade jag den? – Nä.

Mitt extremt dåliga lokalsinne ligger tyvärr i generna, både jag och mina bröder har en grav typ av dåligt lokalsinne. Jag har fått det goda rådet av Tor att man ska följa ens instinkt, men gå precis tvärtemot den säger man ska gå. Har testat det några gånger, och det funkar ibland. Idag funkade det inte. Med tanke på att jag går vilse i den pyttelilla staden Simrishamn, som jag är uppvuxen i, är det ganska troligt att jag går vilse i den superduper stora Kapstaden också. (En gång förra sommaren när jag skulle cykla till Jysk i Simrishamn, en bit som normalt sätt skulle ta max 7 minuter från Sandgatan 14, tog det mig en timme att hitta. EN timme! På den nivån är det). Sen gör inte saken det lättare av att jag är så jävla tankspridd. Att jag var tankspridd och allmänt förvirrad visste jag redan när jag var 12 år och skapade mitt Lunarstormalias: Snurriga_jag. Ett alias som jag fortfarande besitter trots att Lunarstormskontot för många år sedan avslutats. För att gå förbi samma McDonald´s 5 gånger kan väl inte vara normalt? Tankspridd + dåligt lokalsinne = vilse så in i helvete.

Jag borde helt enkelt ta efter min kära far, att alltid se till att ha en välfungerande karta och en kompass när jag är ute på nya ställen. Eller kanske köpa en mobil med inbyggd GPS. Jag blev i alla fall mer och mer förbannad på mig själv för att jag inte hittade tågstationen, så efter drygt 3 timmars snurr jag gav helt enkelt upp (vilket verkligen inte är likt mig). Jag traskade hemåt, köpte varsin morotskaka till mig och Tor, åt den för att bli på bättre humör, hade ganska god effekt. Rakade benen, smörjde in mig med SPF 30, satte på mig min nya fina bikini, ringde taxi och la mig sedan på Clifton 2 i några timmar. Det va najs! Läste tidningen Rocky på stranden, vilken fullkomligt genialisk serie det är!

(Man kanske kan tycka att det är konstigt att jag hittar till Bo Kaap varje dag, men det är inte lika svårt, eftersom jag har Table Mountain som landmärke, och det ser man från nästa hela stan. Tur är väl det).

Vid 18-tiden inhandlades picknick och en liten flaska bubbel. Tor, Erik och jag vandrade upp för Lion´s head för att picknicka i solnedgången. Sjukt fint! Vi klättrade dock inte ända upp till toppen, hade varit smått omöjligt och även livsfarligt att ta sig ner i mörker. Det finns svalor här, det är våra svalor som bor här nu. Det är härligt att höra deras svirr igen, det för mig tillbaka till en ljummen sommarkväll i trädgården på Österlen. (Vädret här påminner förresten lite om en högsommardag på Österlen, varmt och overkligt gött, men med en sval vind från havet – perfekt!) Erik är förresten som en levande uppslagsbok, jag har frågat om stjärnor, stjärnbilder, månen, franska, ödlor, svalor, vin och vindruvor, och han har svarat. Imponerande.

Utsikten från Lion´s head. Det är sjukt högt, även om det inte framgår så bra på bilden.

Imorn vill jag surfa, får se vart det blir.

Natti.

Lion´s head - picknick

Häller upp lite vatten i bubbelglas.

17/2 - Cape Point

Tror min turistådra har fått tillräckligt med "turist-knark" idag att det nog räcker för ett helt år framöver. Jag har varit en tvättäkta turist idag. Har blivit omkringlotsad av en guide, sett sälar, pingviner, babianer, strutsar och galna japaner.

Men jag stängde av lite, så att jag inte "såg" de andra turisterna. Då blev jag helt tagen och förälskad i denna plats. Här skulle jag vilja bo själv, inga turister utan bara jag och fyren. Vi skulle bli bra vänner tror jag.

Gjorde en avstickare påväg till fyren (man ser inte den så tydligt men den är där långt borta).

Dias beach.

Fyren.

Bo Kaap

Området Tor och Erik (och för tillfället även jag) bor i. Det är jag som har tagit bilden, men såg på google att det finns en ganska identiskt bild.

13/2 - performance, Clifton och nightmarket

Började dagen intellektuellt, med en invigning av en performance-vecka här i Kapstaden. De va duktiga på att dansa, men vissa saker va lite för abstrakta för min smak. (Träffade norskarna där i folkvimlet).

Sen stack vi till Clifton 1 (i förrgår va jag på Clifton 2), och märkligt nog är norskarna där också - galet! Jag badade faktiskt idag, det va typ 20-21 grader, men mycket varmare än sist. Lekte i de stora vågorna, men en bikiniöverdel som bara precis är över tuttarna (inga band över axlarna eller nacken) är inte den optimala bikiniöverdelen i så stora vågor.

Kom ganska nyss hem från en nightmarket i Bo Kaap, där det inhandlades inhemsk marknadsmat som take away . Yummy.

12/2 - surf med delfiner i Muizenberg

I morse tog jag tåget från Kapstaden till Muizenberg. Tog drygt en timme. Det fanns vissa skummisar, speciellt killen som satt mittemot mig, han hade endast en dreadlock i nacken och han satt och rullade en joint samtidigt som han sög på en napp (!) Märklig syn. Men till största delen av tågresan satt jag inklämd mellan två äkta ”big black mommas” så jag kände mig både trygg och säker. Det var lite mysigt till och med!

Tåget stannade precis vid stranden och min första tanke var: galet vackert! Samtidigt som jag tänkte att detta var ett skämt, eftersom det va sjukt crowded! Helt utan överdrift skulle jag tippa på att det va 250 personer i vattnet.

Eftersom det va nästan fyra månader sen jag surfade sist tänkte jag att en något stabilare bräda vore bra. Så jag hyrde en 7.2 funboard samt en helkroppsvåtdräkt. Frågade Gary som jag hyrde av om det var något speciellt jag borde veta innan jag sprang ut i vattnet. Han svarade att det fanns några hajar som chillade här. (Mamma: han skämtade). Jag var supertaggad!!! Idag va det ingen hajvarning. Men i början va det ändå lite läskigt att paddla och dingla på benen. Kändes lite som att kolla på skräckfilm med fötterna på golvet.

Trots ”våg-kriget” bland de andra surfarna, hittade jag ett ställe där jag kunde leka ganska så ostört.  När jag satt och väntade på en lämplig våg så hoppade fem stycken delfiner i en våg helt i linje med mig typ 30 meter åt vänster! Så jäkla coolt! De surfade liksom på vågen! Jag såg att de var glada! (Men där det finns delfiner, finns det fisk, där det finns fisk finns det hajar, men vaffan…)

Hur gick det då med surfingen? Jo, det gick svinbra! Visst kändes det lite ovant att surfa själv, att inte ha en surfcoach som kan putta in en i vågor och säga vilken våg som man ska satsa på. Men nu sitter det mesta i alla fall i ryggmärgen, så det gick faktiskt förvånansvärt bra! Jag har tidigare bara surfat på revbryt och surfet i Muizenberg är ett strandbryt. Fördelen med revbryt är att det finns ”safezones” (= där det inte finns några vågor). Här fanns ingen safezone så långt ögat kunde nå. Så här gällde det att PADDLA, och det mycket! (På de tre timmarna jag var ute satt jag ner och vilade i högst fem minuter – det va då jag såg delfinerna!) Fördelen med detta surfet är att man kan surfa sjukt långt på en våg, bokstavligen ända tills man har vatten till anklarna. Men sen har man en lååååååååååååååååång väg att paddla tillbaka.

Jag har förbannat svårt att komma rätt i vågen för att surfa på facet. Så därför blev det mest surf på vitvattnet. Men detta va ju min surfpremiär på flera månader, och jag kommer surfa väldigt många gånger till här i Sydafrika! Men då ska jag komma ihåg att smörja in händerna, de har fått en röd färg med en skarp linje vid handleden.

Lyckan är som vanligt alltid total när jag surfar!

Tack Surfcamp Lombok!

11/2 - Clifton beach - OMG!

Hade lite ont i halsen och var alldeles för trött för att göra Tor sällskap till badhuset och simma kl 7.30 i morse. Gick iallafall till Long street (typ en shopping gata) efter frukosten på jakt efter en en solkräm med hög spf och som va extremt waterproof. Köpte en liten tub i en surfbutik där de även hade fina brädor och våtdräkter!

Åt lunch på Noon gun tillsamman med Tor, jag åt boboetie = en sydafrikansk köttpaj med ris till - svingott!

Vid 14-tiden tog jag taxi till Clifton beach, innan jag åkte läste Erik i Lonley planet att det är en strand där modeller och narcissister hänger. Jag tänkte inte så mycket mer på det. Kom fram till stranden och det var inte så mycket folk just då vilket var skönt, det va sjukt stora vågor men vattnet var freeeeeezing. La mig på rygg på min rosa hundduk med kepsen över huvudet, låg så en stund, tror till och med att jag somnade till. När jag reste mig och kikade mig omkring hade stranden fördubblat dess besökare - och precis exakt ALLA var så sjukt snygga! (Tyvärr blir det inga bildbevis eftersom kameran va på laddning i lägenheten). Jag har med all säkerhet aldrig sett så många snygga människor samlade på en och samma plats samtidigt. Plötsligt kände jag mig otroligt malplacerad, hade inte ens en bikini på mig utan låg i mina svarta underkläder med en hudfärg som kan misstas för filmjölk, svettig som en gris och med envisa finnar på hakan. Nästa gång jag ska dit bör jag ha gått ner minst 5 kilo, ha fått felfri hy, fått minst 15 nyanser brunare hudfärg, ha en snygg bikini och nyrakade ben - för att någorlunda passa in. Jag kan inte hjälpa att undra vilken slags mutation dessa galet vackra tjejer har: pinnsmala, men ändå tits and ass... Orättvist!

En liten rolig sak hände dock, en kille som låg några handdukar bort kom fram och frågade om jag vill spela ett spel med honom för han va uttråkad. Visst sa jag. Vi spelade 4 i rad. Pratade en stund på engelska, men sen kom det fram att han va norsk. Kul! Så då pratade vi norska/svenska. Han hade sällskap med en kille och en tjej (ett par som jag några minuter tidigare avundats för deras sannslösa skönhet). Tjejen var också från Norge! Hennes kille va fashion photographer. (Igår gick jag förresten förbi en photoshoot som ägde rum på ett café. Kapstaden är med andra ord en ganska utmärkande fashionstad - trevligt).

Tor lagade en god veganrätt med wokade grönsaker, koriander och couscous. Till det drack vi bubbel! Utsökt middag!

Den afrikanska solen har gjort inverkan på mig idag. Med en viss ansträngning och mycket god vilja kan man ana en brunare nyans, men såklart missade jag några spots med solkrämen. Men imorn ska jag surfa i Muizenberg, i helkropps våtdräkt, så då får de svedda spotsen vila från solen. Det ska bli grymt skoj att surfa igen! Hoppas det går bra!

Stay tuned.

10/2 - ankomstdagen

På den tolv timmar långa flygresan fanns det vissa iritationsobjekt som otröstliga barn och en kvinnlig medpassagerare som satt bakom mig som snarkade extremt högt, hade den äckligaste andedräkt jag varit med om samt att hon fes regelbundet, dock tyst men ack så illaluktande. Men irritationsobjekten var snabbt bortglömda när jag gick ut ur planet och kände den afrikanska värmen, när jag fick kramar av Erik och Tor och när jag fick se ut vackert det är här i Sydafrika.

Gjorde inte så mycket på dagen, gick en runda, åt bakelse och sov en stund. Men på kvällen blev det mascara och klänning på då vi skulle på en föreställning. Den var på xhosa, som är ett coolt sydafrikanskt språk med klickljud, tack och lov var den textad. Förstod inte så mycket ändå, men det var fantastisk musik och sång!

Xhosa uttalas: [klick-osa] (klickljudet är som klicket man klickar på en häst som ska snabba sig)

Sov väldigt gott.

Välkommen till min nya blogg!