8/7 -Insikter efter 14 dagar på havet

 
 
Jag har kommit fram till några insikter under våra första 2 veckor på Dolly:
 
- Det är omöjligt att planera:
Allt handlar om väder och vind och om båten mår bra eller inte. Detta fick vi erfara redan innan vi kastat loss från Oslo. Planen var att ge oss iväg i gryningen den 22 juni, ack nej. På grund av ”mast-problem” med mera blev det istället på morgonen 3 dagar senare. Hade Kalle och jag inte fått hjälp av min snälle bror Tor, hade losskastningen blivit betydligt senare. Just nu är Kalle och jag strandade på Donsö, det är en ö söder om Göteborg. På grund av allt för mycket vind (kuling) och rengrusk så inväntar vi här snällare vindar, vår segelkapacitet klarar en vindstyrka på max 10 meter/sekund.
 
- Säkerhet kommer alltid först:
Att betala en hamnavgift och bo någerlunda säkert i en gästhamn är alltid en bättre ide än att riskera att bli krossade mot en bergvägg i en naturhamn med Nordanvindar som inte vill vända.
 
- Jag önskar mig en större segelbåt:
Jag har definitivt fått mersmak, (och Kalle också!) Men det hade ju inte direkt skadat med en större båt… Jag blickar drömskt mot de stora ”vrålåken” till båtgrannar som vi har i gästhamnarna. Dom som glänser fint och som har automatiska ankare i fören, (dom som man själv inte behöver dra upp för hand). Tänk att ha en varmdusch, ugn och rinnande dricksvatten från kranarna. Ja tack! Obs! Märk väl att jag är jätteglad i Dolly, hon har verkligen sin ”primitiva charm”, men det hade som sagt varit skönt att röra sig under däck utan att behöva gå kutryggad, och det hade också varit skönt att lägga sig till kojs utan att madrassen är fuktig för att luckan läcker in vatten.
 
- Tid över för att tillexempel läsa en bok finns inte:
Jag tog med mig tre böcker som jag tänkte att jag skulle få möjlighet att läsa under sommaren. Det är bara att glömma, eller i alla fall för min del. Jag har svårt att koppla av helt med en bok om det finns andra saker att göra. Och det finns ALLTID saker som behövs fixas på en båt; är det inte att skruva upp någon list så är det att sortera tampar, och är det inte att styra så är det att hålla utkik efter grund och så vidare, och så vidare. Men det stör mig inte och det stressar mig inte heller, inte det minsta.
 
- Stressen är som bortblåst:
En anledning till att jag är så kär i surfing är att man måste vara 110 % fokuserad på nuet, annars kan det bli farligt, samma sak är det med seglingen, det är helt omöjligt (i alla fall för mig personligen) att tänka över saker som är i framtiden och denna tankeverksamhet som handlar om framtiden är ofta väldigt stressande. Att segla innebär att man tar det som det kommer, våra planer är väldigt luddiga, vilket gör att våra dagar kan fyllas med precis vad som helst. Det känns nästan kliché-aktigt som att ”The sky is the limit”.
 
- Att få spendera en natt i en naturhamn är lyx:
En natt i en naturhamn slår alla 5-stjärninga hotell-nätter någonsin. Även fast frukosten kanske består av kokt ägg och makrill, och även fast toalettbesöken inte direkt har vikta toalettrulle-ändar, och även fast madrassen kanske är fuktig så finns det banne mig inget som är så lyxig som att ha en spegelblank naturhamn för sig själv och att sedan somna i en vaggande båt i den finaste killens stora famn.
 
Det var väl det jag kunde komma på just nu, antagligen kommer insikterna att bli fler allt efter som.
 
 
kram från oss <3
 
 
 
P E A C E 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0